Hogyan hozza közelebb a márkát a fogyasztókhoz egy vállalat múzeuma? –a Zwack Múzeumba látogattunk

Most nem egy jól menő startup vállalkozást fogtok megismerni, hanem egy személyes beszámolót és véleményt olvashattok hazánk egyik márkatörténeti múzeumáról és az Unicum márkáról. Néhány napja jártunk a budapesti Zwack Múzeumban, ahol végre közelebbről is megismerhettem ezt a számomra korábban nem túl érdekesnek tűnő márkát. Mivel nem vagyok Unicum rajongó, így nem számítottam izgalmas élményekre. Meglepetésemre nagyon pozitívan csalódtam és nem is gondoltam volna, hogy egy márkatörténeti múzeum képes megváltoztatni a márkáról élt képet a fogyasztók fejében. Esetemben legalábbis ez történt.

Gondoltátok volna, hogy az Unicum több mint 40 fajta gyógynövényből készül? A pontos receptet a család tagjain kívül senki sem ismeri, igazi féltve őrzött kincs. Utunk először az „Unicum szívébe” vezetett, ami a régi lepárló üzemet jelenti. Itt néhány gyógynövényt megmutattak nekünk, amelyek biztosan az Unicum összetevői. Azért fontos, hogy a recept titokban maradjon, mert az Unicum készítése nem olyan, mint mondjuk egy skót whisky-é, amit valóban csak Skóciában lehet elkészíteni. Unicumot bárki bárhol képes lenne készíteni, ha ismerné a pontos összetevőket és az arányokat.

zwack3

Megtudtuk az elkészítés folyamatának legfontosabb lépéseit is. A 2000 négyzetméteres pincében nagyjából évi 2,5 millió liter készül a keserédes italból. Itt található Közép Európa legnagyobb, 17.000 literes tölgyfa hordója is, amely mellett több mint 500 kisebb méretű hordóval is rendelkezik a vállalat. A nagyjából fél éves elkészülési időt követően az italokat itt tárolják, majd szállítják tovább Dunaharasztiba, ahol a palackozás történik.

zwackcellarok.1.exact726w

Izgalmas pillanatok következtek ugyanis egyenesen a hordóból kóstolhattuk meg a még félkész Unicum és Unicum Szilva italokat. Míg a hagyományos itallal meggyűlt a bajom, a Szilva már finomabbnak ígérkezett. Ezt az új terméket pont a fiataloknak szánja a vállalat, akik kevésbé kedvelik a keserű ízt. Megtudtuk, hogy a piacra vezetés óta egyre inkább nő a forgalma és jelenleg ez a legnépszerűbb Unicum termék a magyar piacon. Mindezt a jól sikerült marketing kampányoknak is köszönheti a vállalat.

A túrát követően egy rövid filmet nézhettünk meg a Zwack család és a vállalkozás történetéről. Ki gondolta volna, hogy az első ital még az 1700-as évek végén, II. József császárnak készült gyógyírként? Azóta ugyan sok nehézséggel kellett szembenéznie a családnak, de a vállalkozás mégis túlélte a nehéz időket, és ma már biztos lábakon áll. A kezdetekkor 50 évet kellett várni az első gyáralapításra, amit aztán a világháborúban szinte teljesen megsemmisítettek a bombázások. Ráadásul a szocializmus idején még a termék gyártását is betiltották. Ekkor a család Olaszországban kezdte forgalmazni az Unicumot, de a rendszerváltást követően, amint lehetőségük volt rá, visszatértek hazánkba. Beutazák a világot, ám mégis úgy döntöttek, hogy Magyaroszágon szeretnék tovább forgalmazni a terméket, aminek mi csak örülhetünk. És úgy gondolom, hogy büszkék is lehetünk magyarként erre a márkára, ami most már a Hungarikum minősítést is elnyerte. A filmben személyesen Zwack Péter mesélte el az átélt eseményeket, így még inkább hitelesebbé tette azokat. Érdekes volt látni azt, hogy milyen családi összetartás volt közte és gyerekei között, akik most már vállalatvezetőkké léptek elő. Sándor és Izabella együtt irányítják a céget, megosztva egymás között a feladatokat.

Találkoztunk az első Unicum plakáttal is, amit azt hiszem mindannyian jól ismerünk: a „vizesember”. 1915-ben készült és a mai napig nem derült ki, hogy milyen mondanivalója van a Botlik Ákos által tervezett képnek. Minden esetre maradandót alkotott.

zwack_muzeum_ejszaka_is

Ezt követően végigsétáltunk a kiállítótermen ahol fényképekkel, levelekkel, plakátokkal, iratokkal mutatták be a vállalat történelmét. Az Unicumot szabadalmaztató Zwack Jánostól kezdve egészen az eredeti 1883-as Unicumos üvegig (amiből igaz már az ital nagyjából egyharmada elpárolgott) mindent végignéztünk.

4

A legérdekesebb számomra mégis a család minpalack gyűjteménye volt. Még elképzelni is nehéz, hogy több mint 17.000 apró üveget sikerült összegyűjteniük, aminek köszönhetően ez Európa legnagyobb ilyen típusú gyűjteménye. Az apró palackok különböző országonként vannak elrendezve, így láthattuk, hogy szinte a világ összes tájáról sikerült begyűjteni egy-egy különleges darabot. Bizonyos európai országokból (Németország, Egyesült Királyság vagy Franciaország) több száz darabbal is rendelkezik a család.

Névtelen2

Az ilyen típusú múzeumok lényege, hogy közelebb hozzák a márkát a fogyasztókhoz. A vállalat történetének bemutatásával képesek hatni a fogyasztó érzelmeire, akik elkezdenek kötődni a márkához, mert jobban megismerik annak háttérét, nehézségeit, sikereit és esetleg egy két kulisszatitkot is megtudhatnak. Pozitív irányba terelheti a fogyasztók hazai termékkel kapcsolatos véleényét is. Büszkék lesznek arra, hogy ez a márka a hazájukból való és szívesebben vásárolják majd a terméket. Fontos az is, hogy a látogató egy élményként élje meg a múzeumban eltöltött időt és az érdekességek folyamatosan fenntartsák az érdeklődést. Emellett egy nagyszerű promóciós lehetőség is kínálkozik a vállalat számára. A rövid film közben több Unicum reklámot is végignéztünk és a látogatásunk alatt többször is felhívták a figyelmünket arra, hogy a legújabb Unicum Szilva termék mennyire jól megy a piacon, hangsúlyozva azt, hogy a vállalat innovációi működnek. Szó esett a vállalat által forgalmazott egyéb márkákról is, kiemelve a Zwack Sándor Nemes Pálinkát, és a Zwack Maximiliant.

Hamarosan pedig érkezik az új Unicum termék is, ami majd nyártól kerül a boltok piacára. Sok információt nem árultak el róla, viszont azt megtudtuk, az Unicum Riserva különlegességét a „dupla hordós” érlelés adja majd, amely során a már jól ismert keserédes íz és a tokaji aszú ízvilága „találkozik” majd. Ezáltal lágyabbá, kicsit fűszeresebbé, gyümölcsösebbé válik majd az új ital, amit prémium kategóriába fog pozicionálni a vállalat. Kíváncsian várjuk, hogy vajon ez is, az Unicum Szilvához hasonlóan nagy sikerű termék lesz-e?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s