Univer: hagyományidézés vagy szexista mondókák?

Alaposan felkavarta a magyar reklámszakmát és a közvéleményt az Univer legutóbbi kampánya. A vállalat legújabb nosztalgikus mondókáira épülő üzeneteit azonnal darabokra szedte az internet népe, a vállalat pedig magyarázkodásra kényszerült.

 

Magyarország kedvenc majonéze

 

A mindenki által ismert 100% magyar tulajdonban lévő Univer cégcsoportot 1948-ban alapították, ami napjainkra a hazai élelmiszeripar és kereskedelem kiemelkedő szereplőjévé nőtte ki magát. A cégcsoport egyik legmeghatározóbb tagja az Univer Product Zrt., mely ételízesítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Az Univer ismertségét elsősorban a magyar konyha elengedhetetlen ételízesítőinek számító magyaros termékeinek köszönheti, többek között az Erős Pistának és a Piros Aranynak, de a vállalat által forgalmazott termékek palettája ennél jóval szélesebb. Majonézt, mustárt, ketchupot, salátaönteteket, szószokat, valamint prémium gyümölcslekvárokat, ivóleveket és bébiételek is gyárt és forgalmaz.

UNIVER Brusszeli szorolap A5 ELEJE.ai
forrás: nosalty.hu

Az Univer majonéz Magyarország kedvenc majonéze már 1975 óta. Mivel hazánkban az Univer gyártott és forgalmazott elsőként konyhakész formában majonézt, így még napjainkban is meghatározó az ízvilága. Referencia ízként szerepel a magyar piacon, így rendkívül fontos a vásárlók számára a termékekkel kapcsolatos konzisztencia mind íz, mind közvetített értékek terén. Piacvezető szerepe leginkább ezen tényezőknek köszönhető.

Marketing kampányaik során az évek alatt már számos ötlettel álltak elő. 2014-ben a ketchup image filmjének megalkotásakor már a hazaszeretetre, magyar hagyományokra helyezték a hangsúlyt. A harminc másodperces videóban megjelennek a tipikus magyar kulturális szimbólumok, mint például a kalocsai hímzés, magyar szürke szarvasmarha, a hortobágyi Kilenclyukú-híd, huszár, csikós és néptáncosok jellegzetes népi öltözetben. Az ötlet jó volt, ám a megvalósítására számos kritika érkezett.

 

Kifogásolható kivitelezés

 

Legújabb kampányuk témáját tekintve összhangban van a fentebb említett hagyománytisztelet gondolatával, ám a kivitelezés most sem sikerült kifogástalanul. A kampány indítása óta a dobozokon megjelenő falvédőre hímzett nosztalgikus mondókákat rengetegen kritizálják szexista tartalmuk miatt. Cáfolva ezeket az állításokat a vállalat közleményében egyértelműen kihangsúlyozta, hogy kiáll és harcol a nemek közti egyenjogúságért.

ddd
kép: propeller.hu

Az Univer eredeti szándéka egy klasszikus kor felidézése volt, amelyhez internetes kutatást használva a XX.század során keletkezett falvédőszövegekből merített ihletet. Olyan gyerekkori érzéseket, élményeket szerettek volna feleleveníteni, amelyekkel fogyasztóik a nagymamáik konyhájában találkoztak. A majonézes flakonokról kiemelnék néhány rövid mondókát, amelyek a következőképpen hangzanak:

 „Készülj, készülj ebédem, mert jön haza a férjem!”

„Piros rózsa kék nefelejcs, engem babám el ne felejcs.”

„Az én uram a legjobb ember, csak szülnöm kell, akkor nem ver.”

„Az én konyhám nagyon fényes, mert az uram nagyon kényes”

 

Az internet népe nem kegyelmezett 

 

A nosztalgikusnak szánt falvédőszövegek inkább „az asszonynak a konyhában a helye” téma köré épülnek, félreérthetetlen üzenetet hordozva. A falvédők ötletét a Well, az Univer ügynöksége alkotta meg, de egészen más platformra és tartalommal. Az Well azóta már jelezte, hogy a feliratok tartalma ellentétben állnak az ügynökség alapértékeivel, és maximálisan támogatják az Univert abban, hogy minél hamarabb megoldást találjanak a kialakult helyzetre.

uni
forrás: propeller.hu

Habár az eredeti ötlet, miszerint a régi szájról szájra terjedő népmondókákkal magyar hagyományőrző hangulatot teremteni jó üzenet lehet egy hagyományos értékeket közvetítő vállalat számára, ám ez jelen esetben ellentétesen sült el. Mindannyian tudjuk, az internet polgárai pillanatok alatt képesek darabokra szedni egy-egy oda felkerült tartalmat, és még abban az esetben sem kíméletesek, ha a megvalósítás alapja rendkívül jó üzenet, vagy nemes célt szolgálna.

unii
forrás: propeller.hu
dddd
forrás: szeretlekmagyarorszag.hu

Esetünkben sem történt másképp. Rövid idővel a kampány megjelenését követően elkezdtek megjelenni viccesen, csípősen átírt, kifigurázott mondókák, amik később robbanásszerűen árasztották el az internetet.

dddddd
forrás: szeretlekmagyarország.hu

 

Az utóbbi hetekben szinte az összes nagyobb internetes médium foglalkozott a hírrel, egyesek a kampány ártatlansága miatt védelmébe vették, mások a sértő üzenetek miatt élesen támadták a vállalatot. Egy biztos, majonézzel ennyit még soha nem foglalkoztak, kérdés, milyen hatással volt ez az Univer márkaértékére. A végső döntés azonban mindig a fogyasztó kezében van, nemsokára kiderül, milyen hatással volt ez a majonéz forgalmára…

 

ME
borítókép: Index.hu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s