Botrányba fulladt az új Pepsi reklám. Hogyan reagáljon egy vállalat a rosszul megtett lépés után?

“Élj merészebben, élj hangosabban, élj a pillanatnak” szlogennel készült el a Pepsi legújabb reklámja, ami pillanatok alatt valami elképzelhetetlent eredményezett: egyesítette az egész internetet. Mémek millió születettek néhány óra leforgása alatt, és olyan egységes utálat bontakozott ki a videó iránt, hogy a hatalmas felháborodást követően a Pepsi kénytelen volt visszavonni azt.

Kendall Jenner valószínűleg egyik legkellemetlenebb munkáját vállalat el, amikor a Pepsi arca lett. Korábbi elmondása szerint egy álom vált valóra azzal, hogy Cindy Crawford nyomdokába léphet és képviselheti a márkát, azonban arra nem számított, hogy hatalmas bukás lesz belőle. A hirdetésben Kendall egy fotózást otthagyva csatlakozik egy tüntetéshez. A boldogan tüntető fiatalok körében egy dobozos kólát nyújt át az egyik rendőrnek. A tömeg éljenzi, és mindenki boldog.

Hogyan lehetne egy dobozos kólával megoldani napjaink társadalmi problémáit?-avagy miért szúrta el ennyire a Pepsi?

Mély gondolatokról és társadalmi problémákat értintő témákról reklámot készíteni mindig kockázatos vállalkozás. Hiába szerette volna a Pepsi felhívni a figyelmet napjaink komoly gondjaira, sajnos nagyon rosszul közelítették meg a helyzetet. A tüntetések már szinte mindennapossá váltak a világunkban, elég csak az éppen aktuális CEU törvény elleni tüntetésre gondolni. Sajnos egy dobozos üdítő nem fogja megoldani ezeket a helyzeteket, ezért is felháborító annyira a reklám.

Mivel a Pepsi korábban egyáltalán nem közvetített ilyen üzeneteket, így egyik napról a másikra nem rukkolhat elő egy, a márka imázsától ilyen távol álló üzenettel. Mike Jackson marketing szakértő szerint maga az ötlet jó, és érdemes vele foglalkozni, azonban a megvalósítás katasztrofálisan rosszul sikerült. A Pepsi nem az a márka, aminek egy ilyen típusú témával kellene foglalkoznia, hiszen nem tud releváns és hiteles lenni. Sok támadás érte a reklámot rasszista mivolta miatt is, hiszen egy fehér bőrű szupermodell szerepel egy „Black Lives Matter” tüntetéshez hasonló helyzetben. Ezzel egy olyan határt lépett át a videó, amit nem lett volna szabad.

Beindult a mémgyártás

Bernice King, Martin Luther King legfiatalabb lánya a Twitteren annyit írt édesapja fotóját mellékelve, hogy “Bárcsak apu is ismerte volna a Pepsi erejét”.

image

“Képzeld el, hogy kockáztatod az életed, hogy így harcolj az igazságért csak azért, hogy utána kiparodizáljon egy italcég és egy Kardashian”

Bez názvu
kép: Instagram

Hiába védte kezdetben a Pepsi a reklámot, két nap után belátták, hogy valóban hibáztak és közleményben kértek bocsánatot. “A Pepsi az egység, a béke és a megértés globális üzenetét próbálta megfogalmazni. Jól látszik, hogy tévedtünk, ezért elnézést kérünk. Nem akartunk elbagatellizálni semmilyen súlyos kérdést. A hirdetést ezért visszavonjuk.” A gyors reakcióval úgy gondoljuk, hogy sikerült menteni a menthetőt. A reklám valószínűleg nagyobb port kavart volna, ha a Pepsi nem vállalja fel, hogy hibázott.

 

leves
kép: Twitter

Mivel már többen is felszólították a fogyasztókat, hogy bojkottálják a márkát, így akár nagyobb gondot is okozhatott volna a reklám, ha azt nem vonják vissza időben. A gyors és megfelelő reakciónak köszönhetően viszont néhány hét után feledésbe fog merülni ez a Pepsi számára kellemetlen ügy. A jövőben talán majd nem próbálkoznak ilyen és hasonló témájú üzenetek közvetítésével. Fontos, hogy ilyen esetekben a vállalatok hitelesek tudjanak maradni. A Pepsi őszintén nyilatkozott, elismerte a tévedést és bocsánatot kért. Azonnali kommunikációval sokat lehet a bukáson tompítani. Rögtön tájékoztatni kell a fogyasztókat, hiszen így kevésbé vesztik el bizalmukat a márkával szemben. Az ügy másik vesztese Kendall Jenner, aki ezek után valószínűleg jobban átgondolja, hogy milyen kampányokhoz adja a nevét.

Egy ilyen helyzetet tehát nem szabad a vállalatoknak figyelmen kívül hagyni, de az sem előnyös ha túl sokat foglalkoznak vele. Hibát mindannyian követünk el, hol kisebbet, hol pedig, mint jelen esetben kicsit szembetűnőbbet. Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen nagy méretű vállalatnál, hogyan lehetséges az, hogy senki sem akadályozta meg azt, hogy egy ilyen reklám a nyilvánosság elé kerüljön? A kialakult parázs helyzetet, viszont legalább jól kezelte a vállalat.

 

SZE
borítókép: Youtube

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s