Fellegekbe repítette a Wizz Airt Váradi József

A Wizz Air sikerének egyik kulcsfigurája a vállalat alapítója és jelenlegi vezérigazgatója, Váradi József. Nélküle nem jöhetett volna létre a légitársaság, így megvizsgáltuk, hogy mi az, amit az ő személye tett hozzá a Wizz Air értékéhez.

 

Egy keménykezű ember az élen

 

A vállalat megalapítása előtt nagyvállalatoknál dolgozott: 2001-től két évig volt a Malév vezérigazgatója, előtte pedig tíz évig a Procter and Gamble Kelet-Közép Európáért felelős értékesítési igazgatójaként dolgozott. Tapasztalata tehát van bőven.  Elterjedt róla, hogy rendkívül keménykezű vezető, sőt a kezdetekben sokáig kézi vezérléssel, -de profi módszerekkel- irányította a céget.  Hogy mennyire fontos szereplője lett a hazai gazdasági közéletnek, mi sem mutatja jobban, hogy 2016-ban 16,4 milliárd forintos vagyonával ő volt Magyarország 46. leggazdagabb embere és 29. legbefolyásosabb személye.

Váradi József
A kidolgozott üzleti modell sokat segített. kép: origo.hu

Mi úgy látjuk, hogy Váradi sikere az, hogy kvázi egy kiválóan kidolgozott üzleti modellből létrehozott egy dinamikusan fejlődő vállalkozást, amely hamar megtalálta célközönségét, és folyamatosan képes megújulni. Elég csak a kisebb arculatváltásra vagy a tőkepiaci műveletekre gondolni. Az Indexnek adott korábbi interjújában megemlítette, hogy ez a munka inkább szakmai kihívás, intellektuális erőpróba. Számára az üzlet nem más, mint hogy:

„Az ember lehetőségekben gondolkodjon, és tudja, hogy azokat egy szervezetben hogyan lehet felépíteni, illetve, hogy különböző pénzügyi- és marketingstratégiák mentén hogyan lehet sikeresnek lenni másokkal szemben.”

 

Repüljünk vissza az időben…

 

A Wizz Air megalapításának ötlete majdnem 17 éve született meg és mindössze három hónappal később már be is jegyezték a céget. Váradi József vezetésével állt össze akkor hat, -légitársasági, illetve más területen tapasztalatot szerzett- szakember és megalapították a Swing Menedzsment Kft.-t, a Wizz Air elődjét, mindössze 14 millió forintos induló tőkével. Tökéletes volt az időzítés, hiszen pont az Uniós csatlakozáshoz igazították a vállalat indítását.

Váradi József szerint három tényező közrejátszása tette lehetőve a Wizz Air elképesztő sikerét: a megfelelő ötlet kidolgozása, nagy tapasztalattal rendelkező vezetés létrehozása és megfelelő körülmények az alapításhoz, vagyis ahogy ő fogalmaz, „légy jó időben jó helyen”.

A társaságot mai szemmel figyelve nevezhetjük nyugodtan startupnak. Az alapítók rendkívül jól felismerték azt, hogy Kelet- és Közép-Európában az újdonságnak számító diszkont légitársaságok terén van egy jól kihasználható piaci rés. A megfelelő körülményeket az Európai Unió keleti bővítésének lehetősége adta, amelynek köszönhetően 2004 óta bárhonnan bárhova lehet repülni. A nyugati versenytársak ekkor még nem készültek fel a hatalmas piac letarolására. Váradi szerint sem 3 évvel korábban sem 3 évvel később nem lett volna értelme megalapítani a vállalatot. Pont akkor és ott kellett ezt megtenni, mielőtt a versenytársak vagy egy másik új piaci belépő cselekszik.

Egy nagyon jól meghatározott üzleti modell szerint működik a vállalat, ami hozzájárul ahhoz, hogy folyamatosan fejlődni tudjanak. Az elképzelés az volt, hogy mindenki számára lehetővé tudják tenni a repülést. Szolgáltatásuk kulcspontja ezért az lett, hogy nagyon olcsó repülőjegyeket kínálnak, viszont a magasabb szintű szolgáltatásokat jobban megfizettetik az utasokkal.

Wizz
Egy Airbus A320 a Duna felett, 2014-ben. kép: Youtube

A közép- és kelet-európai régióban a lehető legalacsonyabb költségalappal működik a vállalat és így is folyamatosan bővül a repülőterek bázisa is. 2006 októberében már több mint 5 millió utast szállítottak, 2008 februárjában pedig átlépték a 10 milliós utasszámot. A Malév 2012-es csődje után a kormány számára a Wizz Air maradt az egyetlen légitársaság, amellyel előnyösen együtt tudott működni.  A vállalat jelenleg több mint 3000 munkatársat foglalkoztat, és 2016-ban 23 millió utast szállított, ami éves szinten 19%-os növekedést jelent. Az év végén a légitársaság 40 ország 134 desztinációját kötötte össze 519 útvonalon.

 

Hogyan alakul a vállalat jövője?

 

Váradi úgy véli, hogy a közeli jövőben nincs szükség a vállalat profilján változtatni, hiszen nyereséges vállalkozásról van szó, amely minden évben növekszik mind utasforgalom, mind árbevétel tekintetében. Tőkét emelni már öt éve nem kellett, a működési cash flow-ból képes finanszírozni a likviditását és a növekedését. Nem tervezik, hogy hagyományos légitársasággá alakuljanak, vagy nagyobb csoportok (pl.: Air France-KLM) részévé váljanak. Továbbra is  Közép- és Kelet európai fókusszal fognak rövid távú forgalmat lebonyolítani.

2017-ben tíz új útvonal lesz elérhető Budapestről, amelyek közül az első Kazahsztán fővárosába, Asztanába június 8-tól lesz elérhető.  Az éves kapacitást 4,8 millió utasra tervezik, és 22 százalékos forgalombővüléssel számolnak a magyar piacon. 2016-ban 2015-höz képest 23 százalékkal, 3,7 millió utasra nőtt a forgalom Magyarországon. Ezzel sikerült beérniük a Malévet, amelynek a legjobb évében 3,2 millió utasa volt.

 

Költséghatékonyan a kezdetek óta

 

Az árazás ebben az iparágban nem költség, hanem kompetitív alapú. Ez azt jelenti, hogy bizonyos esetekben irreális árak jelenhetnek meg: ha nagy verseny van, akkor túlzottan alacsonyak, ha pedig alig van verseny, akkor igen magasra nőhetnek. A költségek csaknem felét a légtársaságok nem tudják befolyásolni (kerozin, légi hatósági illetékek ára). Míg 2004-ben az üzemanyagköltség az összköltség mindössze 12 százaléka volt, ma ez a százalék már 42, ami azt jelenti, hogy nagyjából háromszorosára drágult a kerozin nyolc év alatt.

Légi közlekedés - Fapados járatok gépei Ferihegyen
Nagy a versengés a fapados légitársaságok piacán. kép: origo.hu

Mivel ilyen jelentősek a fix költségek a rendszerben, így nincs sok lehetőség, amivel megtakarítást lehet elérni. A Wizz Air sikere abban rejlik, hogy ennek ellenére képesek nagyon költséghatékony módon működni már a kezdetek óta. Költségszintje 3,68 euró, ami lényegében megegyezik a RyanAir mutatójával (3,56 euró). Korábban a szakértők verhetetlennek tartották az ír céget, ma viszont már méltó versenytársa Wizz Air. Nagy a piaci nyomás az iparágban, hiszen ha az egyik vállalat nem növekszik, a versenytársa majd megteszi ezt, és pillanatok alatt képes lesz kiszorítani a másikat a piacról.

 

Alacsony árak megtartása

 

A kiadásokat nagyon nehéz csökkenteni, hiszen egy új repülőgép beállítása vagy plusz személyzetet felvétele óriási költségekkel jár. A Wizz Air a poggyász díjak alakításán keresztül oldotta meg a problémát, ami nagy port kavart néhány éve. Váradi elmondása szerint a vállalat a következő elvet követi: „miért fizettessen a kisebb csomaggal utazó a nagyobb csomaggal utazók extra fogyasztásáért?” A vállalat utasainak 80 százaléka nem fizet a csomagért, 20 százalékuk pedig igen. Ha senkinek sem kellene extra díjat fizetnie, akkor a 80 százalék fizetné a 20 csomagját, mivel akkor magasabb áron utazna mindenki. E

Ezért úgy gondolják, hogy a legdemokratikusabb módszer választották. Így képesek az árat alacsonyan tartani, és csak azoknak kell többet fizetni, akik extra szolgáltatást vagy extra poggyászt szeretnének magukkal vinni. Mindenki csak azért a szolgáltatásért fizet, amit igénybe vesz. A piac számára a legfontosabb az alacsony ár, és ez csak így válik elérhetővé. Az utasforgalom és a cég pénzügyi teljesítménye pedig nő, úgyhogy megállapítható megfelelően ki tudják elégíteni ezt az utasigényt.

 

Amit a Wizz Air-nek köszönhetünk

 

A légitársaság a magyarországi turizmus élénkülésének egyik motorja és mára már több utast szállít, mint a Malév legjobb évében. Nagyjából 30 százalékos részesedéssel rendelkezik a magyar piacon, a légiflotta átlagéletkora pedig négy év alatti, ami Európa a legfiatalabbnak számít.

Fontos, hogy Váradi József példáját látva mi is higgyünk abban, hogy itthon is fel lehet építeni és hatalmas sikerre lehet vinni egy vállalkozást. Hiába gondolják sokan, hogy hazánkban nincsenek megfelelő feltételek, mégis az eredmények azt mutatják, hogy ha előállsz egy nagyszerű ötlettel, képes vagy kialakítani egy jól működő vezetői gárdát és még jó időben is vagy jó helyen akkor sikered lesz. Hiszen a Wizz Air is így jött létre. Váradi József elmondása szerint bármelyik országban megalapíthatta volna a vállalatot, ám ő mégis hazánkat választotta, mert hitt abban, hogy itthonról is lehet nagyvállalatot alapítani. És milyen jól tette!

 

SZE, SZB
borítókép: Origo.hu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s