A Szavak Forradalma: emlékezés egy márkakampány keretein belül

Március 15-én már ötödik alkalommal rendezték meg az utóbbi évek egyik legnépszerűbb előadását, a Red Bull Pilvakert. Hazánk elismert előadói idén is irodalmi nagyjaink remekműveinek feldolgozásával tisztelegtek a márciusi ifjak előtt – mindezt gyönyörű látvánnyal és műsorral tálalva.

Külön öröm számunkra, hogy a Pilvaker ötletgazdája az a Takács Ákos, akinek sikertörténete a Corvinuson indult. Még csak 19 éves volt, amikor jelentkezett Social Brand Managernek a Red Bull csapatához, majd töretlenül haladt előre és az egyetem befejezése után megkapta a vállalat kulturális részlegének irányítását. Ennek köszönhetően indulhatott el a zenei (akkor még) undergound-projekt.

blog
Takács Ákos. forrás: blog.hu

Rappeljünk Petőfit!

A rendezvény  megszületésének alapja az 1848/49-es forradalom és szabadságharcra való megemlékezés volt. Egy innovatív, magyar kultúrához kötődő eseményt szeretett volna létrehozni, aminek az alapkoncepciója kezdetben a „rappeljünk Petőfit” volt. Ebből született meg aztán a Red Bull Pilvaker, amely mára egy sokszínű kulturális rendezvénnyé nőtte ki magát – annyira, hogy idén 5 perc alatt elkapkodták a dupla előadás jegyeit.

A kiválasztott zenészek boldogan fogadták az ötletet az induláskor, és Petőfi Anyám tyúkja c. versének feldolgozásával el is indult a projekt. A dalt Dipa, Bom, Diaz, Snow, Wolfie, Eckü és Sub Bass Monster hívták életre. Nem sokkal később érkezett a János Vitéz feldolgozása is, valamint a Pilvaker AllStars dalok is, amelyek igazi értéket teremtettek. Ákos azóta már a Red Bull marketingmenedzsere, a rendezvény országos népszerűségre tett szert, a Szavak című Juhász Gyula feldolgozás pedig még a nyolcadikosok irodalom tananyagába is bekerült.

Az első évet követően ismét stílusosan 1848 néző töltötte meg az Erkel színházat, és a jobban kidolgozott előadás hatalmas sikert aratott. A rap-slam vonulatból kicsit kilógott Kautzky Armand és Kiss Ádám, de a stand-up vonulattal és színházi felvezetőkkel érdekesebbé tudták tenni az előadást. Ekkor csatlakozott a csapathoz Fluor Tomi és Szente Vajk is.

2014 októberében megérkezett a Pilvaker jelenleg is legnépszerűbb dala, a Szeptember végén című költemény feldolgozása (Fluor, Halott Pénz és Deego készítésében). 2015-ben már Csokonai és József Attila-feldolgozások is születtek. Tavaly minden eddiginél látványosabb színpadképpel és színesebb fellépő gárdával jelentkezett a showműsor. Ekkor még azt is sikerült elérni, hogy a Red Bull energiaitalok dobozai egyedi grafikával kerüljenek az üzletek polcaira, amivel a közelgő eseményre szerették volna felhívni a figyelmet.

Idén pedig rekordgyorsasággal kelt el az összes jegy, és a dupla telt ház mellett a március 14-i főpróbát is megnyitották a nagyközönség előtt. Sok bírálat érte korábban a produkciót, hogy március 15-én, a politikai események és rendezvények sűrűjében elhatárolódnak az aktuálpolitikai témáktól. Ezt azonban csak helyeselni tudjuk, hiszen így végre lehetőség nyílik a nyugodt, békés és közös ünneplésre úgy, hogy még jól is szórakozunk.

A Red Bull egy nemzetközi márka, így nem tenne jót a renoméjának, ha bármilyen módon is beleszólna megosztó közéleti témákba. A céljuk „csak” annyi, hogy a műsorral közelebb hozzák a történelmet és az irodalmat a fiatalokhoz – forradalmi versekkel, és az egyik legőszintébb, legszókimondóbb zenei műfaj, a rap segítségével.

Márkakiterjesztés felsőfokon

A műsor célcsoportja egyértelműen a 15-29-éves fiatal generáció, akik már másképp tekintenek a történelemre és a hagyományokra mint a szüleik, és napjaink zenei stílusával is teljesen más a kapcsolatuk. Kicsit túllépve a “megszokott” eseményeken és kevésbé népszerű rendezvényeken, a Red Bull megtalálta azt a tökéletes kulturális piaci rést, ahol teljesen kényelmesen márkázhatja magát és kommunikálhat a célcsoportjával úgy, hogy közben rendkívül színvonalas és egyedi tartalommal szórakoztatja a fiatalokat. Sajnáljuk, hogy évente csak egyszer történik ez meg, pedig a magyar irodalom és történelem szinte kifogyhatatlan forrást biztosít akár más stílusú zenei produkciók kialakításához is.

2014
Erkel színház, 2014. kép: redbull.com

Úgy gondoljuk, hogy a Red Bull rendkívül jól példázza, hogyan lehet sikeres márkakiterjesztést véghez vinni. Annyi eseményen és rendezvényen van jelen a márka, hogy akarva akaratlanul folyamatosan találkozunk vele. A márkaismertség növelését ezzel tökéletesen elérte, emellett pedig egy olyan szeretetmárkává vált, ami egy nagyon stabil támogatói körrel rendelkezik. A fiatalos márkaimázs annyira a vállalat részévé vált, hogy már rég túlléptek a megszokott energiaital-márka vonalon, és a célcsoport körében már sok más kategória és szolgáltatás esetében is „top of mind” brandként szerepelnek.

Rendezvényeik, szponzorációik során az extrém, különleges dolgokat keresik, amelyek speciális impulzust adnak a fogyasztóknak.  Fontos szabály, hogy ezekkel értéket közvetítsenek, és mindig lehetőséget adjanak az új ötletek létrehozására. Ennek köszönhetjük hazánk egyik legújabb formabontó kulturális rendezvényét, a Red Bull Pilvakert.

zene
2017-es előadás. kép: zene.hu

Bízunk benne, hogy a jövőben is hasonlóan színvonalas előadásokkal készülnek majd a szervezők. Takács Ákos szerint még sok lehetőség van ebben a projektben, aminek mindannyian örülhetünk.

SZE,SZB
borítókép: redbull.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s