Last minute kultúra, féláron: Irány a színház!

Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila 2011-ben egy téli estén úgy döntött, hogy vállalkozást fognak indítani. Mindketten három-három ötlettel és egy-egy üveg vörös borral érkeztek az esti találkozóra. Az eredmény pedig: egy last-minute színházjegy értékesítő weboldal, a „Ma Este Színház” létrehozása lett. Az új keletű kultúrprogram sikereiről Limbacher Tivadarral beszélgettünk.

 

Az ötlet kiindulópontja a következő kérdés volt:

„Miért csak akkor járunk színházba, ha ajándékba kapjuk valakitől a jegyeket?”

A fiúk szerint egyrészt, mert a színházjegyeket hetekre előre le kell foglalni, a mai fiatalok viszont sokkal szívesebben döntenek spontán és nem terveznek hosszabb távra előre. A másik pedig, hogy aznapra jegyet venni elég költséges. Az árérzékeny magyar fogyasztók számára nagyszerű ötlet lehet olyan lehetőséget biztosítani, amelynek keretein belül kedvező áron tudnak szórakozni.

 

szeretttt
Rövid idő alatt óriási népszerűségre tettek szert. fotó: szeretlekmagyarorszag.hu

Ez elég indok volt ahhoz, hogy megszülessen a döntés: az ötletből megvalósult projektet fognak létrehozni. Fél évvel az ötlet kigondolása után, szeptemberben indult el az oldal. Mivel hobbiprojektként indult a vállalkozás, így a kezdő tőke mindössze 75-75 ezer Ft volt, ami csak az adminisztrációs költségeket fedezte.

Ezen túl mindent Tivadarék csináltak, ők álmodták meg a design-t és raktak össze minden apró részletet.  Attila bátor vállalkozóként elhatározta, hogy egy nyár alatt megtanulja a programozást, mivel nem szerettek volna külsős személyeket bevonni a vállalkozásba. Mikor elindult az oldal, ez volt a világ első online last minute színházjegy értékesítő weboldala.

 

Mi volt számotokra a legnagyobb elért siker a Ma este Színházzal?

 

 Először úgy határoztuk meg a siker mérföldkövét, ha a Nemzeti Színház is partnerünk lesz, ez végül 2012 novemberében, 11 hónappal az indulásunk után történt meg. Amikor az első befektetési kört, szintén az első év végén kiváló pénzügyi értékelés mellett tudtuk zárni, az is szuper érzés volt. Szintén sokat jelentett érzelmileg, amikor később elértük a napi 1000 db eladott jegyet. Szerencsére sok örömöt szerez a Ma este Színház! nekünk, és az apróbb sikereknek is tudunk örülni. 

valogat
Mindig van miből válogatni. kép: maesteszinhaz.hu

 

A sikerek ellenére a kezdeti nehézségekkel a fiúknak is meg kellett küzdeniük. Mivel hamar kiderült, hogy van igény a szolgáltatásukra és láttak benne fejlődési lehetőséget, így mindketten otthagyták a jól fizető, biztos állásukat. Eleinte napi 12-14 órát dolgoztak a weboldal létrehozásán, működtetésén, de ekkor a cég még nem termelt annyit, hogy el tudják tartani magukat ebből az összegből. Merész vállalkozás volt feladni a munkahelyet, mivel csak 10 hónap után tudtak először fizetést adni önmaguknak.

 

Mi volt a legnagyobb nehézség a Ma este Színház! életében? Hogyan küzdöttétek le?

 

Érzelmileg talán az első nyár vége volt a legnehezebb, amikor a 4 hónapos nyári színházi szünet után teljesen feléltük a cég és saját tartalékainkat, és csak remélni tudtuk, hogy az őszi szezont nagyszerűen fogjuk kezdeni. Így lett szerencsére. A későbbiekben egy-egy váratlan informatikai kihívás volt a legmegterhelőbb. Praktikusan is és érzelmileg is nagyon rossz érzés többezer vásárlónkat cserben hagyni. Gyakran a hiba nem is nálunk van, hanem pl. online kártyaelfogadó bankunknál, így mi nem is tudunk mit tenni az ügy érdekében.

 

És hogy miért éri meg a Ma este színház szolgáltatását igénybe venni? A vásárlók féláron vehetnek jegyet az oldalon az aznapi előadásokra. A színházak pedig feltölthetik az üres helyeket, és még mindig jobb féláron eladni egy jegyet, mint egyáltalán nem eladni. A fiúk bevétele pedig mindössze a kezelési költségből származik. Ez pedig nem a színházakat, hanem a vásárlókat terheli.

Különösen jó ajánlat ez tehát a színházaknak, akik kezdetben csak vonakodva hallgatták meg Tivadarék ötletét, de mára már minden nagyobb színházzal sikerült szerződést kötniük. Egyre több vidéki színház is csatlakozik, és már ők keresik meg a weboldal szerkesztőit, hogy csatlakozhassanak.  Néhány éve elindult a Ma este koncert! is, amely „kistestvérként” last minute pop-, jazz-, és komolyzenei programokra kínál last minute jegyeket.

koncert
kép: maesteszinhaz.hu

 

 Milyen csapat áll a Ma este Színház! mögött? Továbbra is csak ketten üzemeltetik az oldalt?

 

A csapat magját ketten, az alapítók alkotjuk, Attila és én. Másfél, két éve, amikor a legaktívabb volt a cég fejlesztése, 5-6 fős volt a csapat, ebből hárman feleltek az informatikáért. Jelenleg hárman foglalkozunk a céggel, Rékával kiegészülve, aki a napi működésért felel.

 

Valóban nem költötök pénzt reklámokra?  Ha igen, akkor miért? Hogyan tudtok így sikeres marketingkommunikációt folytatni?

 

A Facebook fénykorában, 3-4 évvel ezelőtt viszonylag sok pénzt költöttünk hirdetésre, most már ezt a csatornát egyáltalán nem használjuk. Google Adwords az egyetlen marketing csatorna, amire pénzt költünk, egyébként a word of mouth (szájreklám-szerk.) az a csatorna, amiben hiszünk.

 

Sikerült azt is kiderítenünk, hogy a vállalkozás növekedése évi 35% körüli. A jövővel kapcsolatban azonban vannak még kérdések, ugyanis sok felvásárlási javaslat is érkezett. Tivadar szavaival élve:

 A jövő vagy a folyamatos, organikus növekedésé, vagy az értékesítésé.

 Korábban szóba került az is, hogy mobil applikáció fogja segíteni a kényelmes vásárlást. Mivel azonban a reszponzív oldalaknak köszönhetően nagyon egyszerű last minute jegyet vásárolni, elképzelhető, hogy egy saját app helyett egy több szolgáltatást felölelő applikációban fog megjelenni a szolgáltatás.

tivi
“Ötlet, megvalósítás, csapatmunka”. kép: maesteszinhaz.hu

A fiúk egyetértenek abban, hogy bármilyen vállalkozásnál kell, hogy legyen egy B terv, amit bármilyen helyzetben fel lehet használni, de a legfontosabb az, hogy mindig csak egy dologra helyezzük a fókuszt. Ha több projekttel foglalkoznánk egyszerre, az csak elvonja a figyelmet. A sikerhez nem vezet egyszerű út, de a fiúk példájából láthatjuk, hogy megéri.

 

Ha három szóban kellene megfogalmazni, hogy mi vezetett nálatok a sikerhez, mik lennének ezek?

 

  Ötlet, megvalósítás és csapatmunka.

 

Úgy gondoljuk, hogy Tivadar és Attila munkája mindannyiunk számára példaként szolgál. Bebizonyították, hogy kitartással és kemény munkával szinte kezdőtőke nélkül is el lehet indítani és sikeressé lehet tenni egy vállalkozást. A startup értékét pedig tovább növeli, hogy kulturmisszióként egyre több és több szórakozni vágyót csábít a színház világába. A színházak örülhetnek, hogy minél kevesebb üres székkel megy le egy előadás, a nézők pedig pénzt spórolnak és nagyszerűen szórakoznak. Szerintük ilyen egy igazán „ütős” ötlet, és reméljük, hogy minél több hasonlóval találkozhatunk a jövőben.

SZE,SZB (borítókép: maesteszinhaz.hu)

Kövessetek minket a Facebookon és Twitteren is!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s